Articol publicat in:   

Firma de amenajări de spaţii de birouri forFITOUT, fondată în 2013 de Cezar Gămulescu, mizează în acest an pe afaceri de peste două milioane de euro, faţă de 1,6 milioane euro anul trecut, planurile companiei vizând, pe lângă proiectele din România, şi dezvoltarea unei divizii în Franţa, unde are deja cereri.

Franţa este o piaţă bazată aproape exclusiv pe recomandări. Dacă nu ai lucrări impecabile, stai acasă. Ai acces la licitaţii, dar nu prezinţi credibilitate, indiferent de preţul pe care îl oferi, şi eşti înlăturat elegant“, a spus Cezar Gămulescu la ZF Live. În schimb, firmele de profil din Franţa au marje de profit de până la 20%, faţă de 6-6,5%, nivelul atins de forFITOUT pe plan local.

Firma  a derulat deja două proiecte pe piaţa franceză, cel mai recent fiind la Dijon, unde amenajează o clinică stomatologică. Firma a stopat în urmă cu câţiva ani proiectele externe, con­cen­trându-se pe dezvoltarea pe plan local. „În fiecare an am avut cereri din Franţa. Acum am decis să luăm proiectul din Dijon, cu un buget de 250.000 euro pentru 200 mp.“

În 2014, forFITOUT era un start-up cu cinci angajaţi, afaceri de 800.000 euro, 30 de clienţi şi 40-45 de contracte.  Acum firma are 12 angajaţi, 160 de clienţi, cu peste 500 de proiecte, şi 1,6 mil euro afaceri în 2016 şi oferă un serviciu la cheie, design&build, adresân­du-se în special chiriaşilor clădirilor de birouri.

Printre proiectele derulate de  firmă se numără Floreasca Tower, Euro Tower (sediul Top Factoring, Sport Vision), Global City Pipera (Honda, Ford, Vaillant), Braşov Business Park şi Kane Restaurant din Bucureşti. Bugetul pentru amenajarea unui spaţiu de birouri este undeva la 130-160 euro/mp, fără mobilier. În general, companiile amenajează mare parte din suprafeţele închiriate sub formă de open space. În general, amenajarea unui post de lucru costă 350-400 euro/mp, iar la middle management 500-600 euro/mp, în timp ce la un CEO costurile ajung şi la 2.000 euro/mp.

Pe zona de mobilă, firma lucrează cu două fabrici de mobilă din Italia, cu care are contract exclusiv, şi o serie de alţi parteneri.

Nu există un tipar la cererile românilor, depinde de experienţa fiecăruia. Unii sunt foarte sofisticaţi, alţii vor ceva foarte simplist. Ne adaptăm la cererea fiecăruia, suntem flexibili, în funcţie de bugetul clientului.

În opinia lui, la nivel tehnic, proiectele de amenajări de birouri de pe plan local sunt net superioare celor din alte ţări şi sunt foarte puţine proiecte în străinătate care acceptă să dezvolte spaţii de birouri la nivelul de dotări şi tehnologie pe care îl au cele din România. „Pieţele europene au ajuns într-o fază de stabilitate, elementele clădirilor s-au standardizat, nu se mai construieşte aşa mult. Nu mai este profitabil să ducă tehnologia mai sus. Dar în România este o bătălie pentru chiriaşi aşa că şi tehnologia este net superioară“.

Pe de altă parte, diferenţa de bugete dintre România vs Vest este uriaşă, în condiţiile în care costul cu forţa de muncă şi marjele de profit ale firmelor de amenajări sunt mult mai mari.

În România, putem amenaja 1000 mp cu 150.000 euro, în Vest nu îţi ajung nici 450.000 euro ca să faci proiectul“.  Având în vedere cererea şi profitabilitatea pieţei franceze,  Cezar Gămulescu vrea să ducă acolo o echipă de 60 de oameni, angajaţi din România.

Pe piaţa românească, un arhitect de interior ajunge la un venit anual de 20-25.000 euro, dar sunt cabinete de proiectare foarte cunoscute, unde arhitecţii ajung şi la 50.000 euro brut. Un project manager are undeva la 1000-1500 euro pe lună, dar veniturile lui pot depăşi 4000 euro, în cazul celor care coordonează proiecte. „Am primit oferte şi de 15.000 euro pe lună pentru a coordona un proiect timp de 3 ani“, a mai spus Cezar Gămulescu.

El a terminat Universitatea Spiru Haret, pe marketing şi comerţ exterior, apoi a făcut un MBA Româno-Canadian.

Nu aş vinde firma asta pentru nimic în lume“, spune el.

De-a lungul anilor, mare parte dintre dificultăţile întâmpinate de antreprenor au fost cauzate de termenele de plată foarte extinse din România, care creează probleme de finanţare. „Avem linii de credit de 400.000 euro deschise la două bănci. Ca să porneşti o astfel de afacere, îţi trebuie minim 800.000 euro, ca să poţi acoperi facturile, din cauza termenelor foarte lungi. Trebuie să te asiguri că ai fonduri“.

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.10.2017